Gedrag is een effectieve voorspeller van succes

News

11

05

Waarom moeilijk doen als het samen kan!

Waarom moeilijk doen, als het samen kan?
2018, iedereen is druk met het vinden van de juiste nieuwe medewerker voor de organisatie. Dat is erg begrijpelijk en noodzakelijk. Het is echter net zo noodzakelijk om niet het zicht te verliezen op de aanwezige talenten binnen de organisatie.

Zaak dus voor recruiters om hun organisaties zo interessant te maken dat er veel nieuwe medewerkers naar toe komen en belangrijker nog daar blijven. En tegelijk voor HR om de bestaande talenten te blijven binden en boeien voor de organisatie. Dit is een lastige opgave en de organisatie moet door voordat de productiviteit stil staat of zelfs achteruitloopt. Het is belangrijk om de groep werkenden die in de organisatie aanwezig zijn zo goed mogelijk in te zetten. Een belangrijke sleutel hierbij is de samenwerking, bij onboarding met je naaste collega's en/of leidinggevende en met je collega's. Uit onderzoek (Driessen HRM) blijkt bijvoorbeeld dat binnen de sector zorg & welzijn de belangrijkste pijler voor geluk een goede relatie met collega's is.
Hoe is het dan toch mogelijk dat je voor bijvoorbeeld een koffiezet apparaat een uitgebreide gebruikershandleiding krijgt en dat die er niet is bij zo'n belangrijk element voor de medeweker alsmede voor de organisatie: het samenwerken met je naaste collega('s)/ leidinggevende?

Productief dankzij je buurman
Tot voor kort dachten we dit te kunnen doen met de bekende beloningen zoals bonussen, extra vrije dagen, incentives, trainingen, enzovoorts. Het blijkt uit onderzoek van Harvard dat de productiviteit van iedereen ook stijgt als men naast de juiste persoon met de juiste productiviteit zit.
Uit onderzoek is gebleken dat als men een collega (die naast iemand zit) vervangt door iemand die bijvoorbeeld twee keer zo productief is, de buurman of buurvrouw minimaal 10% productiever worden. Dit werkt overigens twee kanten op; het kan dus ook negatief uitpakken als er iemand naast je zit die minder productief is.
Dit resultaat kan nog meer verbeterd worden als naast de grotere productiviteit van de buur, ook nog eens de op menselijk vlak de verhouding optimaal is. Het is echter gebleken dat het erg moeilijk te bepalen is of het gaat werken, er zit niets anders op dan het in de praktijk te gaan ervaren.

De gebruikershandeling tussen 2 personen
In de praktijk blijkt dat bijvoorbeeld bij leerling en leermeester trajecten, of bij hiërarchische en junior-senior verhouding, of bij millennials en babyboomer samenwerking op de werkvloer er veel behoefte is om inzichten te krijgen in elkaar kracht en complementariteit om daar een gezamenlijk voordeel mee te doen. Juist voor deze situaties, en zo ook voor het voorkomen en oplossen van conflicten tussen 2 personen, heeft L&D Support het Relatie-Model ontwikkeld. Dit is een model dat persoonskenmerken van beiden analyseert en omschrijft hoe deze 2 personen succesvol met elkaar kunnen samenwerken.
Opmerkingen zoals:

'ik had nooit verwacht dat jij ook zo ambitieus was omdat je dat nooit uitspreekt', of

'Jemig ik ging als leermeester toch elke dag met de goede bedoeling de verkeerde zaken uitleggen aan mijn collega leerling' of

'we begrijpen elkaar nu pas echt en kunnen samen door bij dit bedrijf' zijn reacties die naar voren komen.

Kortom de gebruikershandleiding tussen 2 personen bestaat en helpt zowel de beiden collega's alsmede de organisatie om gelukkiger en productiever te kunnen zijn.

Wilt je meer weten over het Relatie-Model neem dan contact op met Rob Daamen (L&D Support) 020-6645002 of email naar profilizer@ldsupport.nl